Wij motorrijders, en – naar ik denk – al helemaal berijders van het klassieke spul zijn geboren muziekliefhebbers. Het geluid van je motor is haast allesbepalend, we kozen hem erop uit. Die sound regelen we via het gashandvat op het stuur: we musiceren met onze motorfiets. Nog preciezer gezegd zijn we eigenlijk audiofielen die buitenshuis – hoorbaar voor iedereen langs de weg – hun eigen plaatjes draaien.
Na verloop van tijd kan dat wel eens een grijsgedraaid plaatje worden, en als we een jaren 70 Ducati 750 Super Sport op toeren horen langskomen of een BMW R25 horen pokkepokken, stropen we de volgende dag Marktplaats af om te zien of we ons grijsgedraaide plaatje misschien kunnen inruilen voor iets nog mooiers. Meestal blijft het bij kijken.
Een nieuwsitem van het zaterdagse radioporogramma Nieuwsweekend gaf me een frisse en duurzamere blik op de toekomst. In dat programma introduceerde een autojournalist de Hyundai Ioniq 5N uitgevoerd met N Active Sound+. Een elektrische, dus versnellingsbak- en geruisloze auto die in staat is het geluid van een auto met verbrandingsmotor te reproduceren. Zowel binnen- als buitenboord.
Jukebox
Het is voor mij alsof een droom uit 2019 werkelijkheid is geworden. Ik vreesde destijds dat verbrandingsmotoren uit de roulatie genomen zouden worden en fantaseerde over een soundsystem voor mijn inmiddels geëlektrificeerde Norton dat voor oorstrelende ES2-oplawaaiers zou zorgen. Zonodig via een oortje alleen hoorbaar voor mij.
De Hyundai kan het geluid van de optrekkende en doorschakelende auto niet alleen onder het skaileren hemeltje laten horen maar ook voor de buitenwereld waarneembaar maken. Op straat hoor je een benzineslurpende viercilinder, terwijl er een elektrische auto voorbijkomt. Klinkt me als muziek in de oren en ik ben nu definitief klaar voor de Norton Engine Sound.
Ik heb daar nog wel een suggestie bij. De jukebox van Hyundai kent slechts drie standen: hoge toeren, hogere toeren, hoogste toeren uit het blok van waarschijnlijk één en dezelfde benzinekoreaan. Maar zoals ik uit mijn keyboard een nostalgische Wurlitzer (Supertramp, The Logical Song!) of een Fender Rhodes (The Doors, Riders on the Storm!) kan toveren, kent mijn muziekdoos, zoals het een Wurlitzer jukebox (heb geen aandelen hoor – Engelbert Spechtenborst) betaamt, 50 singles met A en B-kant; ik heb dus een voorraadje van 100 verschillende motorgeluiden die vanaf een schermpje op het stuur is te bedienen: van Kreidler Florett tot MV Agusta.
Laten we gebruikmaken van de wet op de remmende voorsprong en onze veteranen electrificeren en van een mooie jukebox voorzien.