Norton SOS (9)

Jack model Garner uit de collectie genomen.

Naast oud-Nortondirecteur Steve Murray heeft ook het Indiase automotive bedrijf TVS Motor Company zich bij curator BDO gemeld voor overname van Norton. Dat meldt de financieel-economische nieuwssite Bloomberg.

TVS bouwt lichte motorfietsen en is de op twee na grootste tweewielerproducent in India.

Oud-Nortondirecteur Steve Murray toonde in februari al interesse in overname. De Britse ondernemer is in 2010 een klein jaar mede-directeur naast Stuart Garner geweest. Tot aan de faillissementsaanvraag was hij nog voor tien procent medeaandeelhouder.

Verder wemelt het op verschillende internetsites van de geruchten in het overnamespel. Zo meldt Bikerglory.com dat de eveneens in India zetelende onderneming Motoroyale Kinetic die in 1917 voor de Zuid-Oost-Aziatische markt de productierechten voor Norton 961 verwierf, een bod op Norton heeft overwogen.

Echter niet meer dan dat. Kinetic zou zijn teruggedeinsd omdat ze de naam Norton niet exclusief in handen kan krijgen. Na het doorvlooien van de Nortonboeken bleek dat er inmiddels wereldwijd verschillende kleinere en groter firma’s zijn met (deel)rechten op de naam Norton. En met de verkoop van het 961-blok door Garner aan Jinlang maakt het er de zaak niet overzichtelijker op.

Een andere Chinese onderneming, Zongshen, verwierf in 2017 al de rechten op de 650cc Atlas- en Nomadblokken. Het gaat hier om gedowntunede, minder pittige blokken voor de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markt.

En dan heb je nog mevrouw Garner, Suus, de echtgenote van Stuart, die tot ieders verbazing maart jl. de kersverse eigenaar bleek te zijn geworden van de merknaam Norton MC. De naam was bij de Engelse kamer van koophandel geregistreerd als voortzetting van Norton Motor Cars Ltd, een bv van echtgenoot Stuart.

Ofwel als Stuart door faillissement of overname de rechten op de naam Norton Motorcycles kwijtraakt, heeft hij nog altijd Norton MC in de binnenzak of in de handtas van vrouwlief.

Tot slot zijn er sinds jaar en dag nog Andover Norton (sinds 1977) en Norvil (sinds 1980) die de naam Norton mogen gebruiken voor de productie en verkoop van onderdelen voor de oudere eencilinders en twins. Andover richt zich vooral op de tussenhandel, Norvil is er voor de hobbyïst.

Door deze versplintering vertegenwoordigt de naam Norton Motorcycles al met al bepaald geen vette kluif. Niettemin zijn er acht serieuze overnamekandidaten, onder wie Steve Murray en TVS Motor Company.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

Eén reactie op Norton SOS (9)

Geef een reactie