Het in faillissement geraakte Norton Motorcycles (UK) Ltd. valt niet meer te redden. Dat is de conclusie van curator BDO.
Deze heeft de totale schuld van Norton Motorcycles UK vastgesteld op 28,3 miljoen pond. De daartegenover staande tegoeden bedragen met 1,1 miljoen een fractie daarvan.
Omdat klanten, leveranciers, aandeelhouders en ook pensioenrechthouders achteraan in de rij staan om vorderingen terug te krijgen, blijft er voor hen niets over. Dat geldt ook voor de 58 werknemers van het bedrijf. Schuldeiser Metro Bank met een vordering van 7,1 miljoen komt als eerste aan de beurt bij een verdeling.
Motorfietsen die in de fabriek zijn aangetroffen voor service- of garantiewerkzaamheden, zijn op verzoek van de betreffende klanten weer teruggegeven. Er waren echter geen nieuwe Nortons aanwezig die leveringsklaar waren.
Bestelde en deels afgebouwde motorfietsen blijven bij de boedel en worden niet aan de klanten geleverd. Bij enkele motorfietsen die voor garantiewerk in de fabriek waren, is vastegesteld dat ze buiten medeweten van de klant ‘onnodig’ waren ontdaan van onderdelen. BDO heeft deze kwestie nog in onderzoek.
Ook doet BDO onderzoek naar mogelijk strafbare feiten die de voormalige Norton-directie, Stuart Garner en Simon Skinner, hebben gepleegd.
BDO is nog in gesprek met een achttal overnamekandidaten. Voor het kantoor reden nog niet bekend te maken welke waarde de bezittingen van Norton vertegenwoordigen, waaronder die van merknaam en productierechten.
Ex-directieleden Stuart Garner en Simon Skinner blijken geen balansoverzicht aan de curator te hebben overlegd. Ook bleek de aangetroffen boekhouding onvolledig te zijn. Daardoor moest BDO zich bij de berekeningen baseren op schattingen. De juiste cijfers zijn ‘onderweg’.
Met dank aan Mark Hincliffe van de Australische site www.motorbikewriter.com voor het beschikbaar stellen van het BDO-rapport.