Handig, handig, handig. En vooral zo sympathiek. Op de site van de AJS/Matchlessclub www.ajs-matchless.nl/techniek/kennisbank/ zag ik een Engels-Nederlandse woordenlijst met technische (motor)begrippen. Sommige, zoals mudguard, nog zeer up-to-date, andere – hand advance bij voorbeeld – akelig uit de oude doos.
De tweede gedachte was ‘Leuk hoor Matchlessclub, maar waarom al die moeite terwijl je op internet alles voor het grijpen hebt’. En pak je bij Google de sectie ‘afbeeldingen’ erbij dan krijg je er ook nog een plaatje van een spatbord bij. Niet één, maar honderden.
Ik vroeg me meteen af hoeveel rek er in mijn eigen hang naar nostalgia zit.
Het liefst rij ik op de BSA B40 met een jethelm op mijn door vragen geplaagde hoofd; sommigen verkiezen zelfs de pothelm om zich met hun geliefde DKW of Triumph helemaal 1956 te voelen. En het blijft lang niet altijd bij uiterlijk vertoon, want je hebt er ook die het inwendige van hun lieveling met nostalgische producten verwennen: monograde alleen monograde en anders maar geen olie.
Anderen daarentegen beantwoorden de legendarische ontrouw van Lucas met een vervanging van die akelige bajonetlanpjes door leds. Beruchte grenzen nostalgie/moderne techniek zijn contactpunten versus elektronische ontsteking en primaire aandrijving door ketting of snaar (belt, zeggen ze).
Waar een ander sentimenteel wordt van de gedachte dat zijn blok op monograde draait, word ik dat als ik het kengerdekengkeng van een aangetrapte Jawa hoor.
En mijn motorinformatie zoek ik in eerste instantie niet op internet maar – zoals de jongens en meiden van de Matchlessclub – in ouwe technische woordenboeken, vraagbaken en handboeken.
Met plaatjes erbij. Soms vieze plaatjes omdat ze niet alleen in de leunstoel maar ook in de werkplaats worden gebruikt.
Overigens weet het Google-gemak je ook heel goed op het verkeerde been te zetten: ‘hand advance’ laat geen plaatjes van een handinstelbare voorontsteking zien maar een hele rits waterspoelbakken.