Handigemannetjes

Bedreven sleutelaars die liever achter de werkbank staan dan onder de schemerlamp zitten. Zij laten ons meeprofiteren van hun kennis en vaardigheden die ons verder helpen om met nog meer plezier aan onze motor te werken.

De afgelopen maand heb ik vier van hen bezocht: Bennie, Heije, Jaap en Harold. Met mijn bijna 70 jaar oude Norton ES2. Ze voorzagen me niet alleen van algemene, handige sleuteltips. Maar ze mochten ook ‘prijsschieten’ op de Norton.

Het leverde al gauw zo’n twintig tips op om de 70 jaar oude baas te revalideren. Van een verbogen spatbordsteun tot een magneet  die opnieuw gewikkeld moet worden En natuurlijk heb ik op die tocht die me via Twente naar Groningen en Drente bracht, verschillende keren langs de kant gestaan voor een  roadside-repair.

In het septembernummer (2015) van  het clubblad van de Nortonclub Nederland, Unapproachable, doe ik uitgebreid verslag van die trip. The Piled Arms, maandblad van de Nederlandse BSA-club, publiceert het verhaal in oktober.

Toen de vonk volledig uit de ontsteking was verdwenen, ging ik in september allereerst langs bij het magneet- en dynamorevisiebedrijf van Arris Kramer. Hij leeft al vanaf zijn vijftiende tussen plus en min, tussen  noord- en zuidpool,  en zit ook vol tips en handigheidjes.

Terwijl mijn magneet voor een condensatorvervanging bij Arris ligt, steek ik mijn licht op bij Jelle. Hij is specialist Norton-eencilinders bij Norton Club Nederland en gaat geen enkel motortechnisch klusje uit de weg. Naast handige workshoptips (trommelrem, stellen primaire ketting, oliebadkast) wrijft hij je vooral in dat sleutelen ook discipline betekent.  Let naast het verversen van  olie ook regelmatig op bijvoorbeeld je remvoering, zeker als die gelijmd is, of zorg voor een droppie olie op het smeerviltje bij  de contactpunten.

 

JAAPportret

Jaap

HAROLDportret

Harold

BENNIEhoutencilinder

Bennie

     

 

 

HEIJEhamerbijl

Heije

Arris

Arris

 

Jelle

Jelle