Motorbelangenorganisatie LOOT adviseert motorrijders de komende vijf jaar hun aanhanger thuis te laten als ze naar het buitenland gaan. Dat is het gevolg van een ingreep van de Europese Commissie. Deze kwam er kort geleden achter dat deze categorie motorrijders weliswaar ‘bestaat’ maar niet in uniforme Europese regelgeving is omschreven.
De EC stelt dat je met welk rijbewijs dan ook nooit een motor met aanhanger mag besturen. Wel mag elk land afzonderlijk daarin toestemmen, maar grensoverschrijding is verboden. Het ministerie van infrastructuur en milieu werkt eraan de regelgeving zo aan te passen dat in elk geval Nederlandse motorrijders in eigen land met aanhanger kunnen blijven rijden.
Voorzitter Harry Apperloo van LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs) verwacht dat je weliswaar niet op de bon wordt geslingerd als je met je aanhanger in het buitenland rijdt. “Maar je krijgt problemen als je betrokken raakt bij een aanrijding. Een verzekeraar ziet alle reden om niet uit te betalen omdat je op een voertuig rijdt waarvoor je juridisch gezien geen rijbewijs hebt.”
Op dit terrein is er ook een interpretatieverschil tussen Nederland en Europa, zegt Apperloo. Beide geven een andere uitleg aan het feit dat motor plus aanhanger niet nader is beschreven. Nederland zegt dat je er dan dus juist wél mee mag rijden, Europa zegt omgekeerd, dat je mag er dan niet de weg mee op mag.
Apperloo constateert dat ‘iedereen’ heeft zitten slapen bij het opstellen van de Europese Derde Rijbewijsrichtlijn in 2013. “Niet alleen ambtenaren uit Nederland en andere landen, maar ook gesprekspartners van belangenverenigingen zoals KNMV en MAG die via hun contacten in Brussel bij de voorbereiding van de nieuwe regels betrokken zijn geweest. Er is wel gesproken over motoren met zijspan maar niemand heeft eraan gedacht dat je er ook een aanhanger achter kunt hangen.”
De richtlijn, die nodig was om een einde te maken aan een Europese wirwar van verschillende voertuigen en rijbewijzen, werd ingevoerd in 2013 en wordt eind 2018 geëvalueerd.
Om deze blunder te herstellen kunnen Europese landen onderling weliswaar tot die tijd afspreken ‘elkaars’ aanhangers toe te staan. Maar waarschuwt Apperloo, er kunnen dan vervolgens die problemen met de verzekering ontstaan.
In de praktijk komt het er op neer dat bezitters van een aanhangwagen deze de komende jaren op stal kunnen laten. Apperloo: “De meeste motorrijders hebben zo’n aanhanger juist aangeschaft voor hun buitenlandse vakanties.” Het is hem niet bekend hoeveel motorrijders hierdoor zijn gedupeerd. “Wel is er op verschillende fora, (zoals van de Goldwingclub – bkp) al teleurgesteld en boos op gereageerd.”
Op het ministerie van infrastructuur en milieu was vandaag niemand aanwezig om een toelichting te geven.