Gele hesje gedumpt

Motorrijders weigeren in toenemende mate een geel veiligheidsvest te dragen. Motorclubbesturen zinnen op alternatieven voor het signaaljasje. Er blijkt onder motorrijders angst te heersen voor oproerkraaier te worden aangezien.

Zichtbaarheid in het verkeer, niet in de laatste plaats tijdens de donkergrauwe dagen voor kerst, bracht veel motorrijders ertoe een veiligheidsvest over het motorjack te gaan dragen.
De meeste berijders van klassiekers kleden zich graag in het zwart. Het is een schutkleur die de aandacht automatisch toeleidt naar de vaak mooie gewelfde maar vooral fraai getinte benzinetank. Als het even kan in two-tone of in een combi met chroom, afgemaakt met een pakkend fabriekslogo.
Ik schrok dan tijdens clubtoertochten wel eens van in geel fluor gestoken ritbegeleiders. Lieden die vaak voor de troepen uitreden om een volgende kruising af te zettten, opdat de stoet bijeen kon blijven. Vervolgens ging het als de wiedeweerga op de snelle BMW naar de volgende kruisingklus.

Het fluor druppelde langzaamaan de klassieke wereld binnen. Van een pittige tocht naar Tjechië herinner ik me een BSA-rijder die zich van de heersende zwarte dresscode nooit ook maar iets aantrok. “We zijn in onze donkere kleding en met onze slechte verlichting een gevaar op de weg.” Hij trok de integraalhelm over de oren en de fluorescerende hes over de motorjas.
De gele hesjes zijn inmiddels niet meer aan te slepen, en een saleshit van jewelste voor de bedrrijfskledingindustrie. Tegelijkertijd raken producenten er ook van doordrongen dat motorrijders zich niet willen identificeren met hooibaalgooiers en wegblokkeerders.
Zo zou een groot vestconcern als Leo Workwear zinnen op herintroductie van het signaalrode mouwloze veiligheidsvest. Bij OptimAlp (doet veel in Frankrijk) worden proeven gedaan met een 30 centimeter brede niergordel met ledlampjes die in intensiteit instelbaar zijn. En er wordt nu ook gesleuteld aan mogelijkheden om met de ledjes een korte boodschap te doen oplichten. Denk aan een opgestoken middelvinger, een opgewekt emoticonnetje, een groetende motorhand.
Motorclubbesturen zijn inmiddels in spoedberaad bijeen om de kwestie vóór het losbranden van het nieuwe motorseizoen te hebben opgelost. “Want”, zo zegt voorzitter Piet Eibergen van de Nederlandse Motorbond, “het mag niet zo zijn dat een veiligheidsvest een ónveiligheidsvest blijkt te zijn, als je straks van je motor wordt getrokken omdat men meent van doen te hebben met een ontevreden hooligan.”
De bouwwereld heeft overigens al afscheid genomen van het geel en schrijft vanaf 1 juli 2019 oranje voor.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie