Voor veel – vaak oudere – motorfietsen is niet elke benodigde sleutel meer voorhanden. En als ze wel verkrijgbaar zijn, kunnen sommige speciale gereedschappen een vermogen kosten. Voor veel hobbyisten en vaklui genoeg reden om zelf hun tools te maken.
Een greep daaruit.
Bandschuurmachine
Een afgedankte haakse slijper, twee wieltjes van een palletwagen ,een frame met natuurlijk een stuk schuurlinnen waren voor Jelle voldoende om een eigen bandschuurmachine te bouwen. In plaats van een te lassen frame zou je ook een zaagbeugel kunnen nemen.
Bloksteun
Ja, ja, hier is Boemknalplof gek op. Het summum van eenvoud en doeltreffendheid uit de schuur van Heije. Twee L-profielen van dik aluminium, twee keer twee gaatjes erin, en je uit het frame gehaalde motorblok valt nooit meer om.
Bovenstedodepuntzoeker
Om de ontsteking te stellen moet je eerst het bovenste dode punt (bdp) van de zuiger vaststellen.
- Voor een zelfgemaakte bdp-bepaler is het onderste deel vanaf het porselein van een bougie afgezaagd alsmede de bovenste elektrode.
- Vervolgens overgebleven deel van bougie uitboren en M12-schroefgang erin tappen waar een draadeind – de dodepuntbepaler – ingedraaid kan worden.
- Aan de andere kant een contramoer om het bdp te fixeren.
- Her verdient overigens aanbeveling het uiteinde van het schroefdraad dat je in de cilinder draait, rond te slijpen. Voorkomt beschadiging van de bovenkant van de zuiger.
Cilinder-dummy
Om het werken aan een los blok te vergemakkelijken verving Bennie zijn cilinder door een op dezelfde maat gemaakt houten ‘stoof’. Met exact dezelfde afmetingen als de cilinder scheelt het nu gauw een paar kilootjes en is het blok nu veel hanteerbaarder om aan te werken.
‘Dop’sleutel
Het deksel van de primaire bak van een Norton Commando is uitgerust met een paar waanzinnig grote doppen. Ze zijn alleen te openen met een buitencategorie schroevendraaier. Heije fabriceerde hiervoor een ‘schroevendraaier’ van de juiste breedte en dikte. Om er grip op te hebben kreeg het stuk ijzer een rechte hoek. Op de andere korte zijde boorde hij twee gaten met een bout en moer erdoor waarmee hij de dop van zijn voorrem kan vastzetten en losdraaien. Een dubbele ‘dop’sleutel dus.
Klepveertang (1)
Een stuk gereedschap waarvan veel sleutelaars een zelfgemaakte versie in huis hebben. Bij Bennie dient de lijmtang als basis. Een oude pijpsleutel is op maat gemaakt. Vervolgens is er een flink uitsparing in aangebracht en op het linkerdeel van de lijmtang vastgezet. (Daarvoor zorgt een uitsparing waarin een tonnetje ligt. Daarin is draad getapt evenals in de lijmtang zodat het pijpje met een boutje kon worden vastgeschroefd).
Klepveertang (2)
Nog makkelijker. Nu hoeft de cilinderkop er niet af om klepsteelrubbertjes en eventueel de klepveren te vervangen. Waar bij bovenstaande tang met de lijmtang de druk werd opgeschroefd om de klepveer in te drukken, bereikt Heije dat effect door een stevige schroevendraaier in de inkeping te leggen en als hefboom daarmee druk te geven.
Maar prop eerst een stuk touw via het bougiegat in de ruimte boven de zuiger. Dat voorkomt dat straks de klepstelen naar binnen vallen. Laat wel een stuk touw uit het gat hangen: het touw moet er straks ook weer uitgetrokken worden.
Haal de maantjes van de klepsteel er met een magneetje uit na indrukken van de veer en je kunt de veer eruit nemen. Nu is ook de rubberen afdicht-seal toegankelijk.
De pijp is afkomstig van een 35mm framebuis van een Guzzi. De uitsparing is aangebracht met een decoupeerzaag.
Magneetbezem
Het valt moeilijk vol te houden dat Jelle een krullenjongen is. Maar tussen de rijkelijk gevulde werkplaats met industriële machines als draaibank, frees en pers trekt een heel eenvoudig stuk gereedschap de aandacht: een magneetbezem.Daarmee kan heel makkelijk de vloer ontdaan worden van metaalkrullen. Meer dan een raamwisser met een magneetstrip is het niet.
Momentsleutel
De unster is Bennie’s goedkope alternatief van ongeveer een tientje voor de doorgaans prijzige momentsleutel. Bovendien is dit weegtoestel – je zag er vroeger de voddenboer zakken textiel mee wegen – doorgaans beter geijkt en dus zuiverder dan veel momentsleutels.
Ook kun je er elke gewenste sleutel aanhaken.
Het werkt eenvoudig.
- Je haakt je steek- of ringsleutel onder een rechte hoek aan de mobiele weegschaal en door aan de ring te trekken oefen je de gewenste kracht uit.
- Deze wordt in kilo’s aangegeven op de unsterschaal. Omdat aanhaalkoppels doorgaans worden aangegeven in Newtonmeter (Nm) moet je nog wel even een omrekening maken.
- Je meet de lengte van de sleutel op en past de uit te oefenen kracht aan. Als het aanbevolen aanhaalmoment 3 Nm (0,3 kilo bij een meter lengte) is dan moet je bij een sleutellengte van 20 centimeter de trekkracht met vijf vermenigvuldigen.
- Trek de bout aan met zoveel kracht totdat de unster een gewicht van 1,5 kilo aangeeft.
- Werk voorzichtig om te voorkomen dat de haak losschiet.
- Voor minder kans op verwondingen zou je de ‘vleeshaak’ kunnen vervangen door een muskethaak.
Schildpaddenwas
Niet echt een tool. Wel een homemade middel. Turtle Wax is een (auto)wasmiddel dat het, zo merkte Bennie, ook goed doet op het helmvizier. Niet voor de mooiigheid maar voor een helder zicht bij een bui regen. Dun erop smeren, de regendruppels parelen van je vizier en je houdt goed zicht. Ook niet een heel klein beetje soft-focus? Absoluut niet, zegt Bennie.
Tandwieltrekker
Om een tandwiel van een conische as te trekken fabriekte Jaap dit trekkertje in elkaar. Stukkie ijzer, drie gaten erin geboord. In de middelste gang schroefdraad getapt waar trekbout in wordt geschroefd.
Uitlaatmoersleutel
Deze heeft Bennie gemaakt voor in de tanktas. Scheelt weer een kilootje aan gewicht.
Een handzaam sleuteltje waarmee je de wartel van je uitlaatbocht kunt lostrekken. Een strippie ijzer dat in de bankschroef een passende ronding kreeg voor grip op de wartelvin. Met een bandenlichtertje door een van de geboorde gaten trekt hij de wartel los. En vast.
Vonkentester
Arris bouwde deze testbank om de betrouwbaarheid van een (gereviseerde) magneet te controleren.
Een elektromotor drijft via een riempje de magneet aan die de bougie(s) van vonken voorziet. De magneet is te verschuiven en vast te zetten op een bed. Het motortje draait op lage snelheid.
Daarmee kan hij controleren of de (gereviseerde) magneet ook over langere duur, soms een dag lang, zijn vonk blijft leveren.
2 reacties op Vonkentester
.
Ik zou 3000 tpm aanhouden ondertussen kontroleren of de vonk op tijd blijft, en een beetje opwarmen naar bedrijfs temp de vonk dient over een vonkbrug(verstelbaar met 3 elektroden) te staan als i het dan nog doet heb je mazzel
Groet jelle bethlehem
Idd! Vooral de temperatuur is een “dingetje”.