Is daar iemand?

Toegegeven het gesprek van de dag dat al een maand het gesprek van de dag is, en dat dorstig maakt naar weer een volgende nieuwsupdate, werkt verlammend. Het is de schrik – o jee mijn gemeente telt nu een bovengemiddeld aantal meldingen, in combinatie met de lamlendigheid die erop volgt. Alsof niets nu nut heeft.

Een mooi verhaal over een – voorlopig laatste – motortocht via stilgevallen landweggetjes en provinciale wegen werkt niet. De geest wil er niet aan, stokt na een eerste aanhef.

Deze toestand heeft, zo merk ik na een klein onderzoekje, ook zijn weerslag op de (klassieke) motorwereld. Want met al die sociale contacten op lage pitjes, uiterst beperkt schoonmoederbezoek staan we voor een zee aan vrije tijd. Dus de schuur in, en de stilte op straat kan worden gecompenseerd door geluiden van jankende boormachines (ooit opgevallen dat een Black&Dekker anders klinkt dan een blauwe Bosch?) ontsnappende compressorlucht en ratelende momentsleutels. Zou je denken.

Zo stapte ik ook mijn schuur binnen om mijn bijdrage aan dit straatconcert te leveren. Maarre…. waar haal ik nu mijn minerale motorolie vandaan? En dat spieboutje voor de kickstarter is dat wel leverbaar als dat uit een productiehal in Nanking moet komen?

Hebben onze bekende adressen nog wel voorraad? Of hebben medehobbyïsten alle binnenkabels en bajonetlampjes weggehamsterd?

Veel sites in de motor- en onderdelenhandel die ik voor een kort onderzoekje aandoe, lijken een maand na de eerste melding te doen alsof de neus bloedt. Gewoon elke vrijdag en zaterdag geopend hoor. Maar gelukkig zijn er ook leveranciers die meer of minder gedetailleerd laten weten hoe de vlag erbij hangt.

Met name webwinkel Motolab, (klassiek) Europees uit Drenthe, onderscheidt zich met een uitgebreide melding van mogelijk verlengde levertijden. Tegelijkertijd natuurlijk een ingebouwde disclaimer tegen protesterende ontevredenen die aan de mailbox rammelen.

Bij BRAM Motoren in Rijswijk (veel gebruikte onderdelen klassiekers) tref ik een desolate omgeving aan. De loods gaat in elk geval tot juni op slot. Alleen bestellen via telefoon, mail of webwinkel. Althans zo lang de bestellingen nog bij de post kunnen worden aangeleverd.

De Hobbyïst in het Midden-Limburgse Hunsel (nieuwe onderdelen BMW oud en nieuwer) heeft de ‘huisverkoop’ half maart stopgezet, verzending gaat gewoon door.

JV Motors (nieuw en gebruikt m.n. Engels) in Zwartsluis is ’tijdelijk gesloten’. We nemen aan ivm corona. De webwinkel is open.

Fysiek wél toegankelijk is Becks Motoren in Wijhe (tweekleps BMW-werkplaats en -occasions). Expliciet laat Becks echter weten ‘zich uiteraard strikt te houden aan de voorgeschreven regels van het RIVM’.

Het overgrote deel van de bevoorraders van onze klassieker-onderdelen en -occasions maakt echetr geen melding van gewijzigde openingstijden of mogelijke leveringsproblemen. Onder hen valt Alltimers, veteranen om bij te likkebaarden, op: ze zijn vergeten aangekondigde beurzen die de komende weken zouden plaatsvinden, van de site te verwijderen. Niet irrelevant, want het bedrijf verkoopt via internet en beurzen.

En zo laat ook Startwin (Ducati in Loenen bij Apeldoorn) onvermeld of de corona mogelijk gevolgen heeft voor levering en service. Zou je wel verwachten bij een motorfiets met als thuisbasis Noord-Italië. En de Koningsasserdag, de seizoensstart op paaszaterdag, lijkt nog gewoon doorgang te vinden.
Bij de Ducati-collega’s in Italië is het wat dat betreft triest genoeg duidelijker: die laten weten gesloten te zijn. Maar de Ducatifabriek in Bologna kan afgaande op de Nederlandstalige site allesovermaranello.nl nog ‘gewoon’ worden bezocht. Kletskoek natuurlijk.

Simako-BDM (BMW-dealer Apeldoorn) tenslotte heeft de zaakjes op de site goed voor elkaar. Er is zelfs een BMW Motorrad corona-faq.

Dit overzicht betreft een kleine steekproef onder min of meer bekende leveranciers en is dus niet alomvattend.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie