Naked hose

Een goede benzineslang moet kunnen lekken. In elk geval zichtbaar kunnen lekken. Het gebruik van een degelijk uitziende met staaldraad omvlochten benzineslang is daarom niet zo’n goed idee.

Amklassiek.nl waarschuwt hiervoor bij de toepassing in auto’s om onopgemerkte lekkage en vervolgens een ongewenste ‘barbecue’ te voorkomen. Maar deze waarschuwing is natuurlijk ook goed aan ons motorrijders besteed.

Met de ethanol-toevoeging aan benzine is slanglekkage aan de orde van de dag. Bij een omvlochten slang wordt het rubber echter – aanvankelijk niet zichtbaar – weggevreten. Uitdroging, scheurtjes en barsten zijn bij een rubberen uitvoering echter in één oogopslag te zien.

De gevlochten slang wordt veel toegepast in de racerij waarbij de brandstof onder hoge druk door de slang richting carburateur wordt gejaagd. Ook zorgt de stalen mantel ervoor dat het rubber niet rechtstreeks met hete blokdelen in contact komt.

Maar zeker voor de gewone straatmachine verdient de ‘naked hose’ de voorkeur.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie