Een spervuur van insecten. Ze trommelen met honderden op mijn helm, mijn bril, voorhoofd en wangen. Zij spatten uiteen. Ik nog niet, maar heel veel meer moeten het er niet worden.
Een raar idee dat je rijdend, in de buitengebieden geníetend rijdend op je 250 cc tegelijkertijd bijdraagt aan de zoveelste geboortegolf van insecten. En dan lijkt het ook nog eens dat vliegbewegingen rond de regionale airport voor sportvliegtuigen, waar ik langs rijd, bijen en vlinders nog eens tot extra activiteit oppoken. Er moet gevlogen worden. Ja natuurlijk, de tweevleugelige Tiger Moth.
Ik wil de fenolijn, het telefonisch meldpunt van natuurprogramma Vroege Vogels, bellen. Duizenden bijen, vlinders, muggen rondom Teuge!
Ik laat het maar. Ja, ik ben een natuurliefhebber, altijd al geweest. Evenals motorliefhebber.
Is dit nog verenigbaar? Oké, de 50cc roept natuurlijk associaties op met wespen, bromvliegen en muggen. Maar veel verder kom ik niet.
Opmerkelijk genoeg zijn er wel motorproducenten geweest die zich tooiden met vogelnamen als merk of als type:
Adler, Duits,1900-1957
Aiglon (jonge arend), Frans, 1908-1953
Alcyon (ijsvogel), Frans, 1904-1957
Coventry Eagle, Engels, 1903-1845
Swallow, Engels, scooter, 1948-1951
Moto Guzzi bracht in zijn 97-jarige geschiedenis een complete vogelgids uit met onder meer de modellen Airone (reiger) Albatross, Aquilla (arend), Colibri, Condor, Egretta (zilverreiger), Falcone, Lodola (leeuwerik) en Stornello (spreeuw).
Maar insecten als merk of model ontbreken vrijwel. Eén uitzondering: de Wasp. Maar in een bijrol. Dit Engelse bedrijf bouwde vanaf begin jaren zestig zijspannen en frames. Veel te zien in de natuur: op crosscircuits.
Dus zware onderwaardering voor de insect. Moeten we niet iets terug doen tegenover al die slachtoffers die we maken? De cardan aangedreven BMW Butterfly? De 350 cc Honda Honeybee-kopklepper?