Ja leuk tochtje, mooie route met verrassende wendingen. Het was de zogeheten IJsjestocht met mijn nieuwe motorclub de Royal Enfield Club Nederland. Honderdtien kilometer genieten van vooral het pruttelpotploffen van eencilinders, zij het een enigszins beschaafd, bravehendrikachtig geplof. Want met mijn eigen neo-klassieke Bullet Trials bevond ik me in een gezelschap van hoofdzakelijk niet-klassieke, oliedichte maar ook geluidsarme Enfields.
Het was dus weliswaar lekker om met vetvrije handen en rouwrandloos weer thuis te komen, maar diep in mij huist nog steeds de zucht maar het onverbloemde tromgeroffel van de eencilinder zoals van een Norton ES2 of een Matchless G80CS.

Smikkelen
Aan de laatste kon ik mijn hart ophalen op de site van Andy Tiernan, in- en verkoper van met name Engelse classic bikes. Zijn bedrijf is te vinden in Framlingham, een stadje vlakbij Harwich.
Ik heb me een ochtend zitten vergapen aan zijn fantastische website. Een site waarbij je niet alleen kunt smikkelen van het aangeboden beeldmateriaal van te koop staande BSA’s, Ariels en Triumphs, maar ook getuige kunt zijn van een kort testritje over het bedrijfsterrein: beeld én geluid. Het hart maakt een sprongetje als ik in de lijst ook de G80CS ontdek. Zou ik…, ik bedoel je bent zo aan de overkant, enne… Tiernan zit vlakbij de oostkust…?
Cultstatus
Hebzucht en kooplust worden extra geprikkeld doordat Tiernan zijn aangeboden koopwaar tegen laten we zeggen billijke prijzen aanbiedt. Prijzen variëren van vijf- tot tienduizend pond met uitschieters naar boven en beneden. Weliswaar meestal niet in concoursstaat maar een droom komt – met een extra krantenwijkje – in de buurt van het haalbare. De G80CS? Nog geen 8.000.
Het attractieve is ook dat alle door Tiernan uit de stapel vintage Brits gehaalde motorfietsen na twee, drie keer trappen lopen. Gevolgd door een miniproefritje over het stukgereden asfalt met gaten en kuilen op het bedrijfsterrein. En o wat een prachtig geroffel con molto brio weerklinkt er tussen de muren van Tiernan’s werklplaats en het Station Hotel! En met het humoristische commentaar van zijn assistenten erbij bereiken de korte filmpjes een hoge cultstatus.Zien! https://www.youtube.com/watch?v=CWGPhrruVuc
Overall-overal
Maar daar blijft het niet bij. Er zit ook veel dienstverlening bij op de site. Zo zijn er wat tips, vergezeld van foto’s van wat je vooral al sleutelend niet moet doen, zoals op tenhemelschreiend beeldmateriaal van overvloedig van vet voorziene wiellagers…en remtrommels. Er is een onuitputtelijk lijst met – Britse – leveranciers van accu’s, magdyno’s, remvoeringen en krijg je een blik op de jaarlijkse Tiernan-kalender met zeer fraaie tekeningen van Mike Harbar. Natuurlijk van classic bikes.
En tenslotte de man zelf, die een enkele keer naast zijn assistenten op de foto’s en in filmpjes in zijn rode (?) overall opduikt, waarbij je je afvraagt of hij ook de nacht in bedrijfskleding doorbrengt; het moet een ondoenlijk karwei zijn je van deze stijf van smeer en olie staande overall te ontdoen.
De Brexit redt me. Ik denk aan alle paperassen en formaliteiten waaraan je moet voldoen om de G80CS naar Nederland te halen. Ik blijf ervan dromen. Gewoon in pyjama.