“Dames, dames u staat in mijn zicht!” Vorig jaar juli stond Frans Visbach als eregast op het TT-circuit in Assen. Hij was er om de historische parade van de 90 jaar oude TT Assen te aanschouwen. Ondanks zijn hoge leeftijd (toen 97 jaar) bleef de oud-Sparta en -Eysinkcoureur verzot op de mengsmeringsdampen rond de racecircuits. Het liefst als ze afkomstig waren van veteraanmotoren. En daarbij mocht hem dan ook niets ontgaan.
Anderhalve week geleden, op woensdag 18 februari, overleed het Nederlandse motor-icoon op 98-jarige leeftijd in zijn woonplaats Heemstede.
Hoewel hij nooit grote internationale resultaten reed, een deelname aan de TT was het hoogst haalbare, is hij een klinkende naam in de Nederlandse motorgeschiedenis. En een man van verhalen zoals we onder meer kunnen terugvinden in het Sparta Motorfiets Modellenboek van Nancy Koorn, Hans Mijnders en Kees Ruijgh.
Verhalen met de romantiek van de tijd dat privérijders zich met hun racemotor in het ‘woonwerkverkeer’ stortten.Wat te denken van de verwisseling van een achterwiel op een racedag in Utrecht niet in of achter de pits maar op het parkeerterrein voor bezoekers?
Visbach zag zich na de breuk van enkele spaken genoodzaakt een achterwiel voor zijn Sparta te ‘lenen’ van een bezoeker. Dat gebeurde ergens in de de tweede helft van de jaren dertig. Na de geconstateerde breuk tijdens de training bleek Visbach geen reservespaken bij zich te hebben.Wat nu? Een bevriende Sparta-dealer had op de parkeerplaats eenzelfde model Sparta zien staan. In aller ijl en buiten medeweten van de eigenaar werd het achterwiel gelost en tijdeljk in de 125cc van Visbach gehangen.Tijdens het terugplaatsen na afloop van de race werd Visbach betrapt door de eigenaar die tot zijn opluchting alle begrip had voor zijn omruilactie.
Visbach die in 1936 zijn carrière op een DKW 98cc in een terreinwedstrijd (motocross) begon, gold als de oudst levende TT-deelnemer en had in 1939 al aan de start gestaan van het voorprogramma van de TT. Hij werd er op Sparta derde op de NK 125 cc. Na de oorlog vervolgde hij zijn carrière in de 125 op Eysink. In 1948, zijn enige TT-deelname, stond hij aan de start met de toen al legendarische Dick Renooy.
Tegenover het Dagblad van het Noorden verklaarde Visbach vorig jaar nog tijdens die race met Renooy de grote Italiaanse coureur Nelo Pagani op Gilera ‘in de tang te hebben gehad’. Renooy versloeg Pagani. Visbach moest die race vroegtijdig met motorische problemen verlaten.
Naast coureur, eerst in het zand, later op de weg, was Visbach een begenadigd tuner. Zo wist hij de Eysinks van Renooy en zichzelf van wat extra pk’s te voorzien en bij te dragen aan het Nederlands succes in 1948.
Hij is verder werkzaam geweest als service-manager voor Jawa en Honda.
Tot op hoge leeftijd bleef Frans Visbach een vraagbaak voor onder meer de Sparta Motorclub. Hij was erelid en op de site van de club http://spartamotorclub.nl/ wordt dan uiteraard ook stil gestaan bij zijn overlijden. Hij wordt er onder meer gewaardeerd om zijn grote kennis van de Sparta motorfietsen, en omschreven al ‘vitaal met een geheugen als een pot’.
De uitvaart heeft in stilte plaatsgevonden.
Ik,92 jaar, was in de 40er en enkele vijftiger jaren collega van Frans.Een allround vakman bij de Oude Henk Vink in Maasland.Daar was ik “magazijnmeester” J.v.Leeuwen