Boodschappenservice

canadarmyAltijd mooi om een Norton in het wild waar te nemen. Vandaag gezien: een Canadees propagandafilmpje uit 1942 over de opleiding tot motorordonnans (https://www.youtube.com/watch?v=Y5JnXN2nvAU&feature=share).

Tijdschrift Het Motorrijwiel vestigde gisteren via facebook nog eens de aandacht op deze beelden van Periscope Film.

In acht minuten tijd ploffen Norton 16H’s en Harley WLC’s al bokkenspringend over bulten mul zand en wadend door riviertjes voorbij. Een wervend filmpje waarbij ik me na de eerste vijf minuten subiet als vrijwilliger bij het leger had willen aanmelden. Totdat er ontploffingen klinken, zand omhoog spuwt, wolken rook het gevechtsterrein in dikke mist zetten. Doe toch maar niet.

Canada voert de dienstplicht in 1942 opnieuw in en er was behoefte aan jongens die konden motorrijden. Overigens werden ook meiden en vrouwen voor deze dienst ingezet.

Het wervingsfilmpje maakt duidelijk dat de ordonnans in elk geval geacht werd onverdroten zijn weg onder een spervuur van kogels en explosieven te vervolgen om zijn spoedboodschap op tijd af te leveren. Unsung heroes. Nou niet helemaal. Enkelen van hen onder wie de Londense Theresa Wallach en de Amerikaanse Bessie Stringfield zijn later opgenomen in de Hall of Fame van de American Motorcyclist Association.

In elk geval schortte het tijdens WOI in het Verenigd Koninkrijk zeker niet aan motorordonnansen.

Het aantal aanmeldingen van vrijwilligers die ook nog eens geacht werden hun eigen fiets van huis mee te nemen, was vele malen groter dan het aantal beschikbare jobs. Voor tweeduizend aangemelde vrijwilligers was geen eens plek bij de dispatch-service van de Royal Army.

Behalve een briefje met een tactisch aanwijzing van het hoofdkwartier voor de mannen in de loopgraven dienden de gemotoriseerde boodschappenjongens en -meisjes ook een aardig voorraadje reserveonderdelen mee te zeulen.

Een instructielijst uit WOI vermeldt:

• een klep met klepveer en klepsie

• een bougie

• een zuigerveer

• bandenreparatieset

• reservebinnenband

• een reserve-aandrijfriem of een reserve-ketting(schakel)

• complete set magneetonderdelen

• moeren en ringen

• twee kopkleppakkingen

• complete set gereedschap

• twee pakkingen klepdeksel

• twee velglinten

Je mag vermoeden dat in 40/45 een soortgelijke instructie circuleerde onder de dispatchriders. Eigenlijk het lijstje spullen die ik voor een vakantietrip ook bij me pleeg te steken. Het ontbreekt mij alleen nog aan een belangrijke boodschap voor 2020.

Dit bericht is geplaatst in blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie