Horex is terug. Nu echt. Met een zescilinder in V-opstelling. Eigenaar 3C-Carbon Group AG laat de motorfiets over twee weken in volle glorie zien op de IAA (Internationale Automobil Ausstellung) in Frankfurt.
In 1923 werd de eerste Horex motorfiets geïntroduceerd in Berlijn. Mercedes nam het bedrijf in 1960 over en stopte de productie van motorfietsen.
Verschillende, eerdere pogingen om Horex weer uit de grond te stampen stierven eind vorig jaar met een faillissement een zachte dood. Nu rammelt de 3C-Carbon Group AG met een prestigieuze zescilinder aan de poort. Een model dat enkele jaren geleden was bedacht maar door het bankroet de ontwikkelingsfase niet overleefde.
De IAA is voor het publiek geopend van zaterdag 19 tot en met zondag 27 september.
De comeback van Horex vertoont gelijkenissen met de rise-and-fall-and-rise-and-fall-and-rise van Norton. Na de eerder uitgebrachte 961 beginnen ze in het Engelse Donigton Hall op stoom te komen. Norton maakte eind juli bekend nu ook aan de slag te gaan met de productie van een 1200 V4 en een hierop gebaseerd 650 model.
De afgelopen decennia ging de merknaam, al dan niet met grootse plannen, van hand tot hand. Totdat de Britse zakenman Stuart Garner in 2008 eigenaar werd en wel een werkzaam businessmodel bleek te hebben. De Britten zijn inmiddels zo trots op deze retro-return dat de regering financieel flink injectie injecteerde (7,5 miljoen pond).
Vallen en opstaan geldt dus voor beide initiatieven. Maar er zijn er meer met zo’n geschiedenis. Triumph deed begin jaren negentig al een geslaagde poging terug te keren en is al weer enkele decennia een vaste waarde op de motormarkt. En zo wisselde ook de naam Indian met regelmaat van eigenaar. In 2011 nam de Amerikaanse sneeuwscooterfabrikant Polaris de productie van de verschillende ‘Chiefs’ ter hand.
Lopen er nog meer zakenlieden rond met een gerenommeerde merknaam op zak? Wie volgt? Laverda, BSA of DKW? Komt u maar.