Stilstand is achteruitgang. Zou die gedachte er de oorzaak van zijn dat veel collega-motorsites niet stilstaan bij het begin van een nieuw motorjaar? Voor het merendeel is het begin januari business as usual met het brengen van de laatste fabrieksnieuwtjes of er heerst nog een diepe winterslaap.
Een zijspan afgeladen met oliebollen. Een BSA Rocket omgeven door vuurpijlen. Het zadel van een geparkeerde BMW R27 met een laagje sneeuw. Met dit soort beelden had ik 2017 graag zien verwelkomen. Oubollig, helemaal mee eens. Maar voor boemknalplof is nostalgie natuurlijk de brandstof waarop het motorhart draait.
Motorbikewriter.com, een Australische site, kijkt alleen om naar het vergleden motorjaar op het zuidelijk halfrond daar ergens rechtsonder. Opluchting over een helmwetgeving, ze mogen er nu ook Euro-helmen dragen. Verder aandacht voor een recordaantal terugroepacties. Maar liefst 39 verschillende modellen trof dat lot ‘daar ergens onderin’.
Een enkele site verwaardigt zich nog een top tien samen te stellen van de mooiste modellen uit 2016. Bennetts.co.uk roept 2017 uit tot het jaar van de scrambler en wijst op de opkomst van Ducati Scrambler Desert Sled, BMW R nineT Scrambler en Urban, Triumph Street Scrambler, Yamaha SCR950 en de verrassende Chinees Herald Rambler 250. Moderne tweewielers waarvoor we bij boemknalplof niet helemaal de neus ophalen.
KNMV kijkt ook terug. Op saaie dingen. Meer bestuurlijk getinte zaken waarbij samenwerking met andere organisaties de boventoon voert. Hopelijk toont knmv.nl in 2017 meer olie en kettingsmeer, zoals de ‘Koninklijke’ wel in haar kwartaalblad Grip laat zien.
Amklassiek.nl maakt het ontbreken van nieuwjaarswensen ruimschoots goed met ‘AMK wenst u een gezond en gelukkig 2017 toe met veel plezier in onze gedeelde passie, de belangrijkste bijkomstigheid in het leven: onze liefde voor klassiekers,’ Inclusief een illustratie met een nachtelijke vuurwerkhemel.
En gelukkig levert Facebook nog ‘Een fantastisch en bovenal veilig en gezond 2017 voor alle volgers van deze pagina en lezers van Het MotorRijwiel!’ op.
En wij kunnen u alleen een jaar wensen met veel boemknalplof.