Norton SOS (4)

IMG_5980Wie mocht denken dat Norton nu definitief ten dode is opgeschreven: er is hoop. Volgens een analyse van het Amerikaanse Cyclenews deze maand moet er volop interesse zijn in de overname van Norton. Met dank aan de globalisering van de economie, zeggen we er maar bij.

En aldus trekt auteur Alan Cathcart op de site van het magazine zo een blik open met overnamekandidaten die likkebaardend hun kans afwachten.

Drie producenten uit India en de Russische investeerder Timur Sardarov, Kawasaki. En dan zou er ook nog warme belangstelling uit China zijn van samenwerkingspartner Zongshen en diens concurrent de miljardair Li Shufu (Volvo, Lotus, Geely Car).

Zongshen (motorfietsen en motoren) heeft al een voet tussen de deur. Met deze gigant uit China kwam de nu aan de kant staande Nortonbaas Stuart Garner vorig jaar overeen een Chinese variant op de Atlas, Nomad en Ranger te ontwikkelen. Dat wil zeggen Zongshen zou motorfietsen bouwen op basis van een onderpresterend, afgeknepen 650 Nortonblok. Op hun beurt zou Zongshen Norton voor de eigen productie in Engeland enkele belangrijke onderdelen leveren zoals het horizontaal gedeelde carter, de achtkleps-cilinderkop, nokkenas en krukas.

Met deze relatief goedkoop in China geproduceerde onderdelen zou Norton voor een kwartje op de eerste rang zitten.

Timur Sardarov misschien? Hij kocht onlangs MV Agusta van de familie Castiglioni. De Rus zou vooral geïnteresseeerd zijn in de 1200 V4 en de 650 Atlas-blokken voor de MV Agusta’s. Aan het bezit van de merknaam Norton zou hij minder belang hechten.

Kawasaki Heavy Industries zou na de verwerving van het Italiaanse Bimota – de productieband zou vanaf juni 2020 moeten lopen – met Norton een aantrekkelijke Britse naam in bezit krijgen om een legendarisch historisch merk te combineren met de modernste toptechnologie, speculeert Cathcart.

En wat dachten we van de huidige eigenaar van Volvo, Lotus Cars en de London Taxi Cab Company en Benelli QJ, de Chinese miljardair Li Shufu? Tussen de bedrijven door is hij ook nog trotse bezitter van de grote Chinese autofabriek Geely Car en voor tien procent heeft hij een vingertje in de pap bij Daimler-Benz: een kandidaat om rekening mee te houden.

Nomad-Top-right

Norton Atlas Nomad

Norton onder één paraplu met Triumph of met BSA? Zou dat wat zijn? Het is niet ondenkbaar.

Zo heeft ene Rajiv Bajaj (o.a. Indiase partner van KTM) pas geleden nog een samenwerkingsverband met Triumph wereldkundig gemaakt.

Maar ook zou Norton in het BSA-kamp terecht kunnen komen. Zo heeft de – eveneens – Indiase automotive-reus Mahindra te kennen gegeven in de loop van dit jaar met BSA’s de markt op te willen. In 2016 verwierf Mahindra de merknaam BSA.

De Indiase industrieel Siddhartha Lal, eigenaar van Royal Enfield als onderdeel van zijn Eicher Corp. dat ondermeer tractoren produceert. is echter een minder voor de hand liggende kandidaat, aldus Cathcart.

Royal Enfield zou nu capaciteitsproblemen hebben gekregen rond de productie van de 500 cc eencilinders. Deze lijn is afgestoten (en wij maar denken dat ze de uitstoot van de zwaarste eencilinders niet onder de knie konden krijgen en er daarom mee stopten). Daar wordt alles nu gegooid op de razendpopulaire 650 cc Continental GT en Interceptor twins.

Tot slot is er nog een ondernemer wiens naam Cathcart niet kan of wil noemen, maar die de afgelopen kwarteeuw naam zou hebben gemaakt bij de herrijzenis van enkele historische merken. Deze overnamekandidaat zou zich vooral richten op de parallel twin en een nieuwe serie 1000 tot 1200 cc tweecilinders ter aanvulling van de 650 Atlas-serie willen ontwikkelen. Maar ja Alan Cathcart, zo kunnen we nog wel een paar blikken opentrekken.

In elk geval is het al lang zo dat het legendarische merk dat onlosmakelijk is verbonden met grote resultaten in grandprix-races en in de TT op the Isle of Man, op mondiaal niveau speelbal is geworden van ondernemers die er brood inzien. Hetzij door zijn logo, hetzij door zijn blok.

We hebben niet onder een steen geleefd maar het blijft wennen voor de conservatief die lijdzaam toeziet dat Norton nadat het in 1953 onder de AMC-plu belandde, zijn positie als volledig onafhankelijke onderneming verloor en nooit meer oorspronkelijke Nortons heeft geproduceerd.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie