Onder de duim

Compressiemeters zijn er in soorten en maten. Soms net niet passend waardoor je ze niet goed kunt vastzetten in het bougiegat. Dat hoeft geen probleem te zijn: laat je duim het werk doen.
Druk als een 21e-eeuwse Hans Brinker de duim stevig tegen het gat en trap de motor aan. Wordt je duim weggeblazen dan is er voldoende compressie. Zo niet dan heb je een compressie-probleem.
Een eenvoudige tip die ik aantrof op http://www.dansmc.com, de site van een zekere Dan, een gepensioneerde oud motormonteur uit Idaho die zijn kennis graag met ons deelt.
De tip is de uitsmijter in het hoofdstuk over compressiemeting. Daaraan voorafgaand praat hij ons duidelijk en met veel illustraties bij over het gebruik van de compressiemeter.
De site is meer dan een verzameling tips. Het is een cursus onderhoud en reparatie in ruim 150 hoofdstukken. Een cursus die heel basic begint met het vernielen van een koelvin op een oude sloopcilinder en het op spanning draaien van bouten. Ofwel leren aanvoelen wanneer het mis gaat.
Verder kom je onderwerpen tegen als het vervaardigen van special tools, het honen van cilinders en de nobele kunst van het kickstarten.
En om nog even terug te komen op de compressiemeting. Met een supersimpel testje laat hij zien hoe je erachter komt of je compressieverlies hebt bij de zuigerveren of bij de kleppen.
Gooi een theelepel olie door het bougiegat naar binnen en test de compressie (met meter) opnieuw. Is er nu meer compressie dan zijn de zuigerveren versleten. Verandert de compressie niet dan lekken de kleppen.
DISCLAIMER. Als collateral damage tref je op de site christelijke stuff, anti-abortus-propaganda, wapenverheerlijking en Trump-bewieroking aan. Deze onderwerpen zijn overigens makkelijk te omzeilen.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie