Compressiemeters zijn er in soorten en maten. Soms net niet passend waardoor je ze niet goed kunt vastzetten in het bougiegat. Dat hoeft geen probleem te zijn: laat je duim het werk doen.
Druk als een 21e-eeuwse Hans Brinker de duim stevig tegen het gat en trap de motor aan. Wordt je duim weggeblazen dan is er voldoende compressie. Zo niet dan heb je een compressie-probleem.
Een eenvoudige tip die ik aantrof op http://www.dansmc.com, de site van een zekere Dan, een gepensioneerde oud motormonteur uit Idaho die zijn kennis graag met ons deelt.
De tip is de uitsmijter in het hoofdstuk over compressiemeting. Daaraan voorafgaand praat hij ons duidelijk en met veel illustraties bij over het gebruik van de compressiemeter.
De site is meer dan een verzameling tips. Het is een cursus onderhoud en reparatie in ruim 150 hoofdstukken. Een cursus die heel basic begint met het vernielen van een koelvin op een oude sloopcilinder en het op spanning draaien van bouten. Ofwel leren aanvoelen wanneer het mis gaat.
Verder kom je onderwerpen tegen als het vervaardigen van special tools, het honen van cilinders en de nobele kunst van het kickstarten.
En om nog even terug te komen op de compressiemeting. Met een supersimpel testje laat hij zien hoe je erachter komt of je compressieverlies hebt bij de zuigerveren of bij de kleppen.
Gooi een theelepel olie door het bougiegat naar binnen en test de compressie (met meter) opnieuw. Is er nu meer compressie dan zijn de zuigerveren versleten. Verandert de compressie niet dan lekken de kleppen.
DISCLAIMER. Als collateral damage tref je op de site christelijke stuff, anti-abortus-propaganda, wapenverheerlijking en Trump-bewieroking aan. Deze onderwerpen zijn overigens makkelijk te omzeilen.
Zoeken
-
Recente berichten
Onderwerpen
Eerder verschenen
- augustus 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- oktober 2022
- augustus 2022
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
Tags
- Bert Hopwood
- BMW
- boemknalplof
- Brooklands
- BSA
- BSA B40
- BSA Rocket 3
- Central Classics
- Classic&Retro
- DKW
- Ducati
- ES2
- FN
- Gilera
- Grip
- Harley
- Honda
- IJMS
- Indian
- Isle of Man
- John Surtees
- KNMV
- KTM
- Lucas
- magneet
- magneetontsteking
- Man
- Manx
- Mat Oxley
- motoraanhanger
- MV Agusta
- Norton
- Norton ES2
- R75/5
- spechtenborst
- Stuart Garner
- trial
- Triumph
- TT
- TT Assen
- TVS
- uitlaat
- Unapproachable
- Velocette
- Vincent