Oplichters, patentvervalsers, nepuitvinders maar vooral praatjesverkopers die investeerders geld uit de zak weten te kloppen. De kou op mijn zolderkamer bracht me bij de Amerikaanse ‘uitvinder’ Edward Joel Pennington (1858-1911). Kleumend dacht ik aan de motorrit van 80 kilometer die me over twee twee dagen wachtte. Shit, geen handvatverwarming!
Gauw ergens online en ‘binnen 24 uur leverbaar’ bestellen. Bij het zoeken naar een betrouwbare webshop stuitte ik op ‘Pennington’ met zijn droomuitvinding: een motorframe dat wordt verwarmd door de uitlaatgassen af te voeren via de frame- en stuurbuizen. Altijd warme handen en een warm zitvlak.
Pennington presenteerde zich aan niets vermoedende burgers, fabrikanten en overheden in zowel de VS als in Groot-BritanniĆ« als een mega-uitvinder die met zijn patenten kon helpen bij de bouw van auto’s, vliegtuigen en motorfietsen. Hij zou zelfs in 1893 het woord ‘motorcycle’ hebben gemunt. Dit is overigens niet denkbeeldig: hij had weliswaar een zeer beperkte technische kennis maar beschikte over een heel rijke fantasie.
Later, altijd later, bleken zijn veelbelovende maar half- of niet-werkende patenten voor onder meer Stirlingmotoren, ontstekingssystemen en (belt)pulleys niet meer dan gebakken lucht te zijn. Een man met een goede babbel, ongetwijfeld. Steeds slaagde hij er in heel veel publiciteit te genereren en met veel charme nieuwe geldschieters te vinden. De productie bleef meestal steken bij de vervaardiging van een enkel prototype. Beloofde dividenden werden nooit uitgekeerd. Het leverde hem bij op de fles gegane en onthutst achtergebleven ‘compagnons’ onder meer de bijnaam ‘mechanic charlatan’ op.
Bij een van de vele tegen hem aangespannen rechtszaken bleek zijn gebrek aan technische know-how. Toen hij de rechtbank het verschil tussen een kubieke en een vierkante ‘foot’ moest uitleggen, bracht hij het niet verder dan wat onhoorbaar gestamel. Hij is overigens nooit door de rechtbank veroordeeld voor oplichting en/of fraude. Wel door de publieke opnie.
In 1911 stierf de brave borst door een hersenvliesontsteking, en – over de doden kun je ook veel slechts vertellen – een snerende fullpage tweekolommer in de New York Times van 10 maart 1911 viel Pennington ten deel. Een loopbaan gekenmerkt door doldrieste avonturen van het soort ‘get-rich-quick’, steekt de schrijver van het overlijdensbericht van wal, gevolgd door een lijst van oplichterijen en gedupeerden.
Zoeken
-
Recente berichten
Onderwerpen
Eerder verschenen
- augustus 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- oktober 2022
- augustus 2022
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- oktober 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
Tags
- Bert Hopwood
- BMW
- boemknalplof
- Brooklands
- BSA
- BSA B40
- BSA Rocket 3
- Central Classics
- Classic&Retro
- DKW
- Ducati
- ES2
- FN
- Gilera
- Grip
- Harley
- Honda
- IJMS
- Indian
- Isle of Man
- John Surtees
- KNMV
- KTM
- Lucas
- magneet
- magneetontsteking
- Man
- Manx
- Mat Oxley
- motoraanhanger
- MV Agusta
- Norton
- Norton ES2
- R75/5
- spechtenborst
- Stuart Garner
- trial
- Triumph
- TT
- TT Assen
- TVS
- uitlaat
- Unapproachable
- Velocette
- Vincent