Weggetrild

Jan de Jong met klant Phil Read. (foto ABSAF)

Talloze grappen zijn er te maken over het bevende Groningen. En dan helemaal in relatie met mooi uitgebalanceerde, trillingsvrije krukassen van ABSAF, de Appingedammer BSA Fabriek. Doen we niet.

Ik kom erop doordat de BSA-site www.bsa-oc.com/nl/bsa-oc/ me attendeert op een filmpje van MotoMe (KNMV) over de verhuizing van ABSAF van Appingedam naar Nieuwolda. Een interview met eigenaar Jan de Jong in zijn voormalige inmiddels lege werkplaats.

De Jong pakte voor de zomer zijn boeltje op en is met BSA’s en Matchlesses, onderdelen en zware machines zo’n vijftien kilometer zuidelijker gaan zitten in de gemeente Oldambt. Een gemeente waar de laatste jaren zoals uit cijfers van bevinggevoeld.nl blijkt, aanzienlijk minder bevingen zijn geregistreerd (6) dan in Appingedam (60).

Het trillen en scheuren in Appingedam leidde tot verzakkingen waardoor De Jong zijn machines, waarmee soms tot op een 3/1000e nauwkeurig wordt gewerkt, telkens opnieuw moest instellen.

Een jaar geleden was de constructeur al in de noordelijke media met zijn verhaal en liet weten te willen, te moeten vertrekken. MotoMe is net als boemknalplof laat met de signalering van dit vertrek. Maar ik ben blij met het filmpje.

Weliswaar rijd ik BSA, maar Jan de Jong ken ik niet. Het eerste wat je op het filmpje ziet is een stevige ‘goeie’, wat blozende kop. Hij schraapt zijn woorden zuinigjes bijeen. ‘Een typische Groninger’, denk je. De man die zonder resultaat heeft geprobeerd zijn schade met de NAM te regelen, moet koken van woede. Maar hij houdt het sober in zijn commentaar. Zoals hij ook wars is van deftige visitekaartjes, briefhoofden, bedrukte tasjes en ABSAF-kalenders, leer ik uit verhalen die ik over zijn bedrijf las.

Sinds afgelopen zomer maakt ABSAF zijn verbeterde BSA- en Matchlessblokken aan de Hoofdweg West 64 in Nieuwolda.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie