Op deze maandag die én te boek staat als Blue Monday én de dag is van de inauguratie van de 47e Amerikaanse president is de behoefte aan zonneschijn groter dan ooit. En gelukkig heeft de rijke motorgeschiedenis met merken als Sun en Sunbeam op deze asgrauwe dag enkele zonnestralen in huis om ons aan te warmen.
De naam Sun verwijst naar het gloeilampenbedrijf waarmee de kopergieterij van James Parkes and Sons uit Birmingham in 1885 de markt betrad. In 1897 werd de productie van fietsen hieraan toegevoegd. En zoals zo veel rijwielbouwers nam ook Sun de productie van motorfietsen op zich. In 1911 kwam de eerste Sun met een 3,5 pk Precisionblok op de markt.
Het bedrijf bleef door de jaren heen gebruikmaken van JAP- en Villiersblokken in de lichtere klasse, zeg tot ca. 250 cc, en produceerde daarnaast enkele scooters.
Evenals heel veel Engelse merken kwam ook Sun terecht in een overnamemolen die uitendelijk leidde tot een definitieve sluiting van de tweewielerproductie. Voor Sun viel dat doek in 1961.
Broekspijpen
Een veel groter merk was Sunbeam. Ook Sunbeam zette de stap van rijwiel naar motorfiets. Dat gebeurde in 1912. En dan meteen ook maar goed. Sunbeam presenteerde de ‘Gentleman’s motor bicycle’, een motorfiets met een blok van 2,75 pk waarbij ’s heeren broekspijpen schoon bleven: hij was voorzien van een gesloten oliebadkettingkast.
Als gevolg van uiterst treurige familieomstandigheden (oprichter John Marston, echtgenote en zoon overleden in 1918 binnen enkele dagen na elkaar) kwam het bedrijf in handen van Nobel Industries, producent van explosieven, in 1871 opgericht door Alfred Nobel himself.
In 1937 verkocht Nobel de zaak aan AMC om zes jaar later te worden overgedragen aan BSA.
Lichtpuntje
Eind jaren veertig leverde Sunbeam de niet onaanzienlijke S7 af, een 500cc twin. Een robuust ogende motorfiets die qua prestatie echter teleurstelde. Ook in de verkoopcijfers.
Sunbeam eindigde – na een tussenfase met scooters – in 1965 de productie van tweewielers.
De herkomst van de naam Sunbeam is onbekend. Mogelijk als lichtpuntje in het gebied, met de onvervalste ‘Blue Mondaynaam’ Black Country. De stad Wolverhampton, thuisbasis van Sunbeam, maakt deel uit van dit industriegebied in de West-Midlands. Zwart van de open kolengroeven en schoorstenen van ijzer- en staalindustrie die de regio vanaf het begin van de 19e eeuw in donkere rook en roet hulden.
Het blijft zoeken naar lichtpuntjes. Zo’n dag dus.