Aanhanger opgehokt (3)

IMG_6068PavDe onduidelijkheid over de status van de motoraanhanger wordt op dit moment het best geïllustreerd door verschillen in berichtgeving hierover door de KNMV en de ANWB. En ook door getreuzel bij het ministerie voor Infrastructuur en Milieu met informatie over de – inmiddels  potsierlijke – kwestie.

Bij de KNMV is niet bekend of je Duitsland zonder problemen binnen kunt rijden, terwijl de ANWB ervan uitgaat dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Wel raadt de ANWB in navolging van het ministerie aan  je van tevoren goed te informeren.

De KNMV verwacht bij monde van Arjan Everink dat er niet eerder dan volgend voorjaar een lijst zal zijn van landen waar de motoraanhanger wel en niet welkom is. De organisatie inventariseert de verschillende regels met Europese zusterorganisaties.

Het ministerie heeft er anderhalve week over gedaan om een vraag van boemknalplof  te beantwoorden en komt slechts met een korte verklaring. Volgens een woordvoerder van het ministerie ‘is het (nog – bkp) niet 100% zeker dat je met een aanhangwagen de grens over kunt met landen die de aanhanger voor de eigen inwoners ook toestaan.  Daarom adviseert IenM de Nederlandse motorrijder zich hierover goed te informeren voordat hij op reis gaat.’

Nu niet toegestaan

Er zit echter een addertje onder het gras. De woordvoerder laat ook weten dat de EU-lidstaten het rijden met aanhangwagen alleen op eigen grondgebied mogen toestaan. En dan komt het: ‘Het ministerie van IenM heeft de bedoeling dat ook te gaan doen’. Wat zoveel betekent dat het rijden met een aanhanger op dit ogenblik in Nederland feitelijk niet is toegestaan!

IenM verwacht de reparatie volgend voorjaar voor elkaar te hebben.

Everink: “Al dertig jaar lang is het niet goed geregeld in Nederland.  De categorie staat wel omschreven in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV), maar de motor met aanhanger is niet terug te vinden in het Rijbewijsbesluit.” Dat laatste regelt de bevoegdheden van de bestuurder. Zo mag je met ons rijbewijs A officieel wel met een zijspan rijden maar over de bevoegdheid ook met een aanhanger te rijden rept het besluit met geen woord. Vergeten en naar nu blijkt ruim dertig jaar onopgemerkt gebleven.

Maar na de zomer ligt de aanhanger plots onder het vergrootglas na een ontdekking van een wakkere EU-ambtenaar. Er is overduidelijk een hiaat in de regelgeving en moet er bliksemssnel aan regelreparatie worden gedaan om het mogelijk te maken met de aanhanger te rijden.

Om te beginnen in eigen land, zoals het ministerie laat weten. Maar landen zijn ook bezig om te kijken of ze ‘elkaars  aanhangers’ kunnen toestaan.

Dus onverzekerd?

Tot zover de regelgeving. Maar nog interessanter is voor ‘motortruckers’  de praktijk als je betrokken raakt bij een aanrijding. Hoe gaan verzekeraars om met dit nog te dichten lek in de regelgeving?

Daarvoor heb ik de WA-polisvoorwaarden van enkele motorverzekeringen (KNMV, Reaal en Unigarant) bekeken. En daaruit concludeer ik dat je met je aanhanger gerust ‘de grens kunt opzoeken’.

In alle drie polissen wordt expliciet gesteld dat’ schade toegebracht door een aan het motorrijwiel gekoppelde aanhanger, zijspan of ander object’ is meeverzekerd. En daarmee ligt ‘het probleem’ dunkt me bij de verzekeraar.

Tot slot nog een tip van Everink: ‘Zorg ervoor dat de aanhanger in elk geval op de groene kaart vermeld staat’. Dat lijkt me dan vooral van belang voor je casco-verzekering waarbij aanhangers niet automatisch zijn meeverzekerd.

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie