Meer dan uitmuntend gemutst stapte ik vanochtend van mijn cabrio, een BMW RT1100 met EZS-zijspan. Proefritje na vervangen remblokken.
Routinezaakje? Nou, ik had er toch nog even de literatuur op moeten nazien. En dat herinnerde me ook weer aan de noodzakelijke, lichte bestrijking met kopervet van de buitenzijde van de remblokken. Dit om hinderlijk gepiep te voorkomen.
Nee geen gepiep op mijn testronde en de voorrrem remde heerlijk – nadat ik een keertje of honderd had gepompt om de remdruk op te bouwen. Ook niks verontrustend aan, staat allemaal in de rem-literatuur.
Alle reden dus om bij thuiskomst met een zwierige zwaai mijn jethelm van het hoofd te willen nemen en mijn vrouw die in de keuken stond – bij de oven bezig met haar proefrondje Moskovische kersttulband – een tevreden glimlach te zenden.
De zwaai strandde. Was vergeten dat ik het elastiek van mijn stofbril had vastgezet onder het lipje achterop de helm, terwijl de bril nog onder mijn kin hing.
Met de handen achter in de nek wilde ik het lipje lospeuteren. Maar nee, de drukknop scheurde van het lipje: bevestiging motorbril kaduuk.
Hoewel ik verslaafd ben aan de (winterse) wenken van KNMV, ANWB en onze motormagazines, had ik wél gedacht aan het invetten van de remblokken, maar onder de wintertips was ik nevernooit ook maar één letter tegengekomen over het onderhoud van de jethelm.
Beste mede-jethelmdragers, voorzie de drukknop met name in najaar en winter op z’n tijd van een bescheiden laagje vet om het openen van het lipje soepel te doen verlopen. Zo komen we goedgemutst de winter door.