Aanhanger opgehokt (1)

Naar nu pas blijkt mogen Nederlandse motorfietsen met aanhanger niet  de grens over. Nederland heeft van de Europese Commissie te horen gekregen dat het de Europese regels voor deze categorie voertuigen niet op orde heeft. Meer landen in Europa zijn op de vingers getikt.

Deze duopassagier baalt van de uitgevaardigde ophokplicht.

Deze duopassagier baalt van de uitgevaardigde ophokplicht.

Het gaat hierbij om de interpretatie van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Daarbij heeft Nederland, evenals in enkele andere landen,  deze categorie niet in de regelgeving opgenomen. Er kwamen in 2013 wel regels voor auto’s met aanhanger, maar de motorfiets is hierbij over het hoofd gezien, aldus ‘Europa’.

Eigenlijk heerst er op dit moment vooral onduidelijkheid, constateert Corrie Heida van de KNMV. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is namelijk van mening dat de aanhangers impliciet deel kunnen uitmaken van de motor. Dat zou het ministerie hebben gezegd op het Motorplatform, een overleg tussen overheid, (motor)belangengroepen en organisaties voor verkeersveiligheid

Het ministerie heeft nieuwe regelgeving in voorbereiding om het hiaat in de regels op te vullen. Deze zou  in 2016 klaar zijn.

Heida: “Maar het is nu zelfs nog vaag of je daarna wel met de aanhanger de grens over mag. En die vaagheid geldt ook tot 2016. We weten het gewoon niet.”  Je bent dan eigenlijk afhankelijk van de interpretatie v een Duitse of Belgische diender als je de grens over bent.

Niet eerder dan in 2018 is het mogelijk deze fout in de wet weer recht te zetten. Dan wordt deze richtlijn geëvalueerd. Tot die tijd zitten motorrijders met hun  bagage- en (soms) hondenkarretjes ‘opgehokt’ in eigen land.

 

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie