Motor op schaal

MV Agustai-Protar 500/4, Giacomo Agostini in het zadel
Ducati-Lego Panigale V4 R

De aankondiging van de KNMV begin deze maand dat er weer een nieuw Lego-model op de markt is, deed me wegvluchten naar de vroegere Protar-modellen.

Lego staat in mijn jeugdgeheugen gegrift als saai spul waarmee je rechttoe-rechtaanpakhuizen en -huizen kon bouwen in de kleuren rood en wit. Weliswaar kon je ook ronde vormen benaderen maar dat leidde door de aard van de kunststofblokjes tot een schokkerig opgebouwd resultaat. Daarom mijn Protar-vlucht.

Alleen al de achtergrond van Protar maakt deze schaalmodellen favoriet. Ze zijn het geesteskind van (ex-)coureur Tarquino Provini (1933-2005; in 1957 wereldkampioen 125 met Mondial, in 1958 in 250 met MV Agusta) die na zijn racecarrière met de productie van de mini-motorfietsjes begon.

In de begintijd lag de nadruk natuurlijk op modellen uit de verschillende Italiaanse renstallen. In combinatie met het Italiaanse racerood ontstond een collectie om van te watertanden. En wie zei hier kinderspeelgoed? Je mocht de modelbouw als een serieus verlengstuk van de motorhobby beschouwen: er werd met regelmaat voor geadverteerd in het grotemensenweekblad Motor.

Voor de prijs van een motorband of twintig weken zakgeld was je de eigenaar van een Mondial 250, een Gilera 500/4, Moto Guzzi 500/8 of een Norton Manx 500. Op schaal 1:9.

De modellen die het op de schoorsteenmantel of pontificaal bovenop de buizenradio zo goed deden en motorfietsdromen in stand hielden, bleven echter stilstaan. Tegelijkertijd maakte Lego na de fase van de saaie rode en witte blokjes een enorme ontwikkeling door.

Aanvankelijk was het een slecht huwelijk tussen Lego en motorfietsen. Bij Lego was alles recht, bij een motorfiets is alles rond: de producent moest proberen krom te maken wat recht is. Lompe potsierlijkheid was het aanvankelijke resultaat.

Maar Lego ontwikkelde door en stopte niet alleen motortjes, versnellingen, besturing, vering in de modellen, ook kreeg de motorfiets zijn rondingen. Schaal ca. 1:5. En inmiddels is in elk geval de KNMV wildenthousiast over de nieuwe Ducati Panigale V4 R.

In 2003 nam het eveneens Bolognese Italeri Protar over.

.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie