Ouwe, houten taaie

Nog een paar nachtjes slapen en dan zijn we 130!üü
Een gek idee. Terwijl  een groot deel van ons in deze periode de motor voor de winter op stal zet, ging 130 jaar geleden de allereerste motorfiets de straat op om daarna zijn plaats in het wegverkeer nooit meer af te staan.
Om precies te zijn op 10 november 1885 vertrok de 17-jarige Paul Daimler,  zoon van  Gottlieb Daimler,  voor een tochtje van het Duitse Cannstatt naar het drie  kilometer  verderop gelegen Untertürkheim. Twee dorpen die nu deel uitmaken van het stedelijk gebied van Stuttgart.

IMG_2462DAIMLERHet was een testrit om te kijken of de door pa ontwikkelde benzinemotor levensvatbaar was als krachtbron voor een automobiel. Het blok werd voor het gemak in een redelijk eenvoudig te construeren voertuig gehangen dat het midden houdt tussen een fiets en een paard.

 

De motorfiets met de bijnaam Einspur was dus een toevalligheidje, voorzien van  benzinemotor met staande cilinder, een mechanisch bediende uitlaatklep en een automatische inlaatklep. Riemaandrijving op het achterwiel. De fiets met ijzeren banden had aan beide zijkanten een klein balanswiel.
Het motorblok bleek voldoende betrouwbaar en Gottlieb spoedde zich aan de verdere ontwikkeling van de auto, ons achterlatend met de motorfiets.

Paul kan het tijdens de testrit niet koud hebben gehad: de motor ontwikkelde zo veel warmte dat het zadel in brand vloog. Overigens zou de Einspur nu de ideale pekelfiets zijn: het frame is geheel van hout.
Als eerbetoon aan Daimler en onze motorhobby, stel ik voor dat we deze winter eens een keer gewoon doorrijden.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie