Verhuur je veteraan

Voertuigen staan meer stil dan dat ze bewegen. Nou wordt een auto doorgaans nog wel dagelijks gebruikt. En er zijn zelfs motorrijders te vinden die elke dag weer opstappen om naar de baas te gaan. Maar het overgrote merendeel van onze motorfietsen leidt – ook na een langdurige winterslaap – een passief leven.

Een aardig idee van de Amsterdammers Jos Huisman en Thomas Jacobs heeft het denken over stilstaan en rijden drastisch op zijn kop gezet. In de slipstream van Uber waarbij particulieren hun op stal staande automobiel kunnen inzetten voor taxidiensten en Airbnb waarbij ieder zijn onbeslapen bed in de verhuur kan gooien, bemiddelen ze met hun bedrijf MotoShare tussen enerzijds motorbezitters en anderzijds motorlozen die altijd al eens wilden rijden op een Ducati Monster of een Honda Transalp.

Dit initiatief zou ook een doorbraak kunnen zijn voor veteraanmotoren. Deze motoren die nu de jaren in ledigheid doorbrengen en na de dood van hun eigenaar dreigen te verwezen, kan een nieuwe toekomst worden geboden met nieuwe enthousiaste, mogelijk jonge berijders.

Bij verschillende merken- en veteranenclubs worden leden bij herhaling opgeroepen hun motorfietsen niet in een schuur te laten verpauperen maar aan de gang te houden en op straat te brengen. Het liefst met een jongere motorrijder aan de clip-ons zodat de oudgedienden de contactsleutel later kunnen doorgeven aan een volgende generatie en er voor al die prachtige BSA’s en DKW’s nog een mooie, nieuwe toekomst lonkt.

Natuurlijk zijn potentiële verhuurders bang dat de onervaren garde hun kroonjuwelen in de soep rijdt. Kan ik me iets bij voorstellen. Dat probleem zagen die jongens van MotorShare ook onder ogen en het lijkt erop dat ze mogelijke schade in de verhuurperiode voor de eigenaar van de motor hebben weten af te dichten. Daarvoor is met verzekeraar Ohra een verzekeringsconstructie uitgewerkt waarbij de aansprakelijkheid voor schade bij de huurder komt te liggen die zich daartegen – natuurlijk – bij Ohra kan verzekeren.

De kwetsbaarheid van onze klassiekers en de onvervangbaarheid van onderdelen vraagt wel om een enigszins aangepaste aanpak. Clubs zouden bij hun clubritten wildcards kunnen uitdelen aan jongere of niet-veteraanrijders om eens te ervaren wat dat nou betekent om met een beperkte, ontstressende hoeveelheid paardenkrachten langs ’s heren wegen te gaan. En te genieten van een diepe lange slag van een Panther of om desnoods een nerveuze driecilinder ‘rengedengdeng’ H1-pruttelpot van Kawasaki op zijn staart te trappen.

In de eerste aanbiedingen van Motoshare zie ik nog geen oudere klassiekers of veteranen vertegenwoordigd. Voor clubs en vooral de leden daarvan ligt hier een kans om hun paradepaardjes onder de aandacht te brengen.

Wie het vooplopig bij moderne leenmotoren houdt, kan zich aanmelden als huuder of verhuurder via www.motoshare.nl. De huurprijzen variëren op dit moment van 29 euro (Aprilia Pegaso 650) tot 173 euro (Suzuki M1800) per dag. Op de site staan nu ruim 50 particuliere motorfietsen, verspreid over het land te huur.

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie