Doorgedraaid

Mijn vorige bijdrage is totaal ontspoord. Daarvoor mijn excuses. Eigenlijk had ik helemaal niet zo diep in willen gaan op Johnny Kidd en de gevolgen die de ontwikkeling van de populaire muziek in Engeland hebben gehad voor Norton.

Met dat draaien van plaatjes op 33 en 45 toeren had ik eigenlijk een heel andere kant op willen schrijven. Het moest vooral draaien om het draaien.

Dat gedraai op een pick-up gaat om omwentelingen per minuut. En dat is natuurlijk wat ons vooral interesseert: rpm, tpm of opm.

De afgelopen week kon ik niet goed slapen.

Piekeren. Het begon met een deurkrukschroefje. Dat steeds maar weer los was gekomen. Heel veel beweging was daar niet aan voorafgegaan. Dagelijks gaat de kruk – hij zit op de deur van de huiskamer – 66 keer op en neer. Weinig hè?! Dat gebeurt onder een hoek van dertig graden heen en dertig terug. Dat is eenzesde toer. Dit keer 66 is 11 toeren op een dag. De draaisnelheid is twee centimeter per 0,8 seconde, dat is 0,09 kilometer per uur.

* * * * *

Ik lag te woelen, ehh… te draaien in bed, de gedachten hopten van de deurkruk naar de krukas. Daardoor kreeg ik mezelf op een gegeven moment weer koest met het opnieuw nadenken over draaiende delen aan mijn Norton ES2. Ik zag wielen. De krukas, hoofd- en bijassen in de versnellingsbak, koppelingsplaten rondgaan. Lagerkogels, remschoenen, het gashandvat, contactpunten, de oliepomp en mijn stuur hun rondjes maken. De wijzer van de kilometerteller, de kabel van de teller. De choke, de vervroeger, de koppelingshandle. En ik was nog steeds wakker. De kickstarter. Au, terug tegen m’n scheenbeen. De euro 95 in mijn tank. En last but not least alle schroeven, boutjes, ringetjes en moeren.

Het aantal toeren per minuut van al die onderdelen verschilt heel erg. Ik wilde er in bed een mooi lijstje van maken, een top twintig.

* * * * *

Niet alle delen gaan 360 graden rond. Bij dat draaien voor zo’n lijstje zou je pas mogen tellen vanaf een halve draai. De schakel van een ketting die om een pennetje draait, tel ik dan niet mee. Maar dan wel weer de middenbok die toch een beste zwieper maakt.

Sommige delen draaien heeeeeeel traag. Zo stroperig dat je de aanduiding revoluties per minuut liever vervangt door evoluties per minuut. Een zeer slaapverwekkend proces is bijvoorbeeld de verplaatsing van de buitenband op je velg. Ik durf zelfs de bewering aan dat je banden zich met niet meer dan 23 centimeter per tien jaar op je wiel verplaatsen. En dan heb ik het over een achterband bij een jaargemiddelde van 5.000 kilometer.

Het merendeel van al die rotaties is erop gericht de motorfiets tot een voorwaartse beweging te krijgen. Maar als je al dat geronddraai en de energie die dat kost bij elkaar optelt, is het verbazingwekkend dat je nog vooruitkomt. Tegenbeweging, revoluties creëren hun eigen tegenbeweging.

Elke tocht, rondje, lus, ovaal of blokkie op de motor is echter een draaibeweging op zich die van elke voorwaartse beweging een schijnbare vooruitgang maakt. Het is een schijnvertoning. Mijn ES2 is tot nu toe altijd weer teruggekeerd in de garage na zo’n rondje. Of dat nou liep via Groningen of de Grote Kerk. Afkloppen, afkloppen, afkloppen.

Het spijtige is dat ik me hiermee realiseer dat motorrijden een volstrekt nutteloze activiteit is. Vergelijkbaar met voetballen dat ik wel eens beschreven zag als het aanrennen achter een bal die je – eenmaal bemachtigd – weer wegtrapt.

* * * * *

Voor wie het wil weten: nog steeds heb ik mijn versnellingsbak niet aan het draaien. Ik schreef er al eerder over. En zal ik nog eens wat vertellen? Mijn pick-up, mijn draaitafel is ook tot stilstand gekomen. Ik draai al een poosje geen 33 of 45 meer.

Zoals ik zei had ik graag willen uitrekenen hoeveel toeren de verschillende ES2-onderdelen per minuut draaien. Ik wilde daar vervolgens mee aantonen dat al die draaiingen die verschillende kanten uitgaan, het vermogen met zo’n dertig procent doen afnemen. Ik kwam er niet aan toe, ik was inmiddels in slaap gevallen en droomde over de vooruitgang.

Engelbert Spechtenborst jr.

Column verscheen eerder in Unapproachable van Norton Club Nederland

Dit bericht is geplaatst in blog met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie